WandaSluyter.reismee.nl

Groene politiek

Zondag, de laatste volle dag in Berlijn. Na 2 dagen genieten van het openbaar vervoer, huren we nu de fiets om in een ander tempo de stad te verkennen. En we kiezen ook voor een niet zo voor de hand liggend eindpunt: Berlin Tempelhof. Het voormalige vliegveld van het oosten is sinds een paar jaar niet meer als zodanig in gebruik. Het wordt herontwikkeld maar tot die tijd hebben de burgers het al gewoon geclaimd als een prachtig gebied om te recreëren. Het is een hele mooie, warme, zonnige dagen dus honderden mensen trekken er heen. 95% is daarbij sportief bezig: skatend, hardlopend, fietsend, vliegerend. De rest picknickt. Beetje hippie-sfeertje.
De fietstocht erheen gaat via een omweg. Hans wil nl. nog wat foto's maken van het vroegere racecircuit bij Avus, met de aansluiting A100. De fascinatie voor asfalt en infrastructuur is niet echt aan mij besteed maar de aansluitende stukjes wijk Charlottenburg en Friedgarten des te meer. Je zou je zo maar kunnen voorstellen dat je een pied a terre er op na houdt, hier.

Het eerste deel van de fietstocht gaat overigens door de Tiergarten. De groene long van Berlijn met aan de oostelijke zijde geflankeerd door allerlei regeringsgebouwen. Niet in de laatste plaats de Reichstag. We vangen geen blikken op van politici, het is immers zondag en vakantietijd, maar des te meer van luierende lama's, zonnende flamingo's en jonge vaders met babies in draagzakken.

Als we aan het eind van de middag bij het vliegveld aankomen, beginnen de eerste wolken al grijzer te worden en een uurtje later stort het water zich over de haastig wegspiedende mensen uit. We belanden per toeval in een buurtcafé en wachten tot de bui over is. Fietsen dan terug richting centrum en nuttigen het avondmaal in de Kartoffel Keller. Stevig eten gaat er wel in na zo'n ritje en ze hebben zelfs een aantal vegetarische opties.

Na nog wat regenspetters buiken we uit in ons hotel. Hotel Adelante is de 4 sterren waard, op het kleine minpuntje na dat de toiletartikelen niet meer aangevuld worden en onze voorraad douchegel op is. In de ontbijtkamer zwaait een Italiaanse de scepter, wat o.a. blijkt uit de ruime hoeveelheid mozzarella, tomaat en olijven bij het ontbijt. Een beetje vreemd, maar wel lekker.