WandaSluyter.reismee.nl

Alles auto

'Nimm mich' stond er op het bierviltje dat het koele glas Herrnbrau ondersteunde. Klinkt erg opdringerig. Dat gevoel bekroop mij ook enkele uren eerder toen ik achter een A8 plaatsnam. Maar ik loop op de zaken vooruit.
Vandaag vertrokken we na een degelijk ontbijt uit Stuttgart en zetten koers naar Ingolstadt. Een plaats waar ik tot voor een paar weken geleden nooit van gehoord had maar wat de thuishaven blijkt te zijn van het merk Audi. Een niet onaanzienlijk deel van het oppervlak van deze plaats is gereserveerd voor de fabrieken, showrooms en het museum van het merk met de vier ringen. Vlak voor aankomst raakte het navigatiesysteem nog even helemaal de kluts kwijt vanwege een omleiding maar wij lieten ons niet misleiden en wisten uiteindelijk de borden naar het Audi Forum weer gewoon te traceren.

Ook hier trakteerde het museum ons op een chronologisch overzicht van het gemotoriseerd vervoer in het algemeen en dit merk in het bijzonder. Dat was een lastigere klus dan 1 dag geleden want Ernst Horch richtte niet alleen het het gelijknamige Horch merk op, maar enkele jaren later ook Audi. Lesje geschiedenis: 'Audi vindt zijn oorsprong in het jaar 1899. Ex-Benz werknemer August Horch start dan met enkele partners het automerk Horch in het stadje Zwickau. Na 10 jaar verkoopt August zijn aandeel in Horch en wil hij een nieuw bedrijf starten onder de zelfde naam in het stadje Igolstadt. Nadat hij hervoor aangeklaagd werd moest hij een andere naam verzinnen. Hierop kondigde hij een vergadering af in het huis van Franz Fikentscher, om hier met zijn personeel een nieuwe naam te verzinnen voor het bedrijf. De zoon van Franz was op dit moment bezig met het bestuderen van zijn Latijn huiswerk. Hij opperde het idee om Horch, wat Duits is voor luister, ter vertalen in het latijn, wat Audi betekend. Sommige mensen beweren dat Audi zou staan voor 'Auto Union Deutschland Ingolstadt', maar de Auto-Union werd pas in de jaren 30 gevormd.

In 1932 besloten de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer verder te gaan onder één naam, de Auto Union. Hier zijn ook de 4 ringen in het Audi logo uit ontstaan. Naast de Auto-Union, bleven de merken tot de jaren 60 als zelfstandig bedrijf opereren. Maar dit stopte na overname door de Volkswagen groep.` Waarvan akte.

Koef en ik gingen ook op zoek naar een van de auto´s waar hij nog als kleine jongen in gezeten had: de NSU Prinz 100 en jawel, in de caroussel met mooie modellen kwam hij langs draaien. De winkel verkocht zelfs een schaalmodel dus dat werd aangeschaft om als beloning voor het lenen van de A4 aan de (schoon)ouders te geven.

Het mooie van dit museum is dat er meer een inkijk gegeven wordt in de achterliggende techniek en dat er veel ansichtkaarten zijn die je mee kunt nemen om je liefde voor het merk nog eens te onderstrepen.

Die liefde, of moet ik zeggen hebberigheid, kwam tot een voorlopig hoogtepunt toen we het Servicecentrum binnenstapten, dat aan de overkant van het museum gelegen is. Daar staan de huidige paradepaardjes te pronken. Viel mijn oog eerst op de R8, toen ik me 180 graden gedraaid had, stond daar de A8 Hybrid. De deur stond uitnodigend open.....
Tja, en dan gaan we ons vanaf nu afvragen hoe die 120.000 euro incl. leuke opties ooit vanaf de ene bankrekening naar de andere overgeschreven wordt. Goed, gelukkig hebben we de foto´s nog, zullen we maar zeggen.

Hotel Ammerlaan ligt aan de rand van Ingolstadt. Wel mooi bij de uitvalsweg A9 gelegen, maar te ongunstig t.o.v. de binnenstad om nog aan de zwier te gaan dus op aanraden van de vriendelijke hotelbediende bezochten we het Beierse restaurant Wirtshaus zum Pauli. Met dus dat bierviltje....