WandaSluyter.reismee.nl

De toerist uithangen

Bij het ontbijt kon ik me al verheugen in een tweede dag met de metro. Word altijd blij van de geur, de onderwereld en de snelheid waarmee de U-bahn je brengt waar je wezen wilt. Doordat er ook wat werkzaamheden aan het spoor waren,namen we zelfs bewust een omweg naar station Dahlem. Gelegen in een behoorlijke buitenwijk ten zuidwesten van het centrum. Wordt in de reisgidsjes hooguit genoemd als lokatie van 2 bezienswaardigheden: de botanische tuin en Staatliche Museen. Een van die drie is het Aziatisch museum; ik moest natuurlijk weer zo nodig boeddha's enscrolls gaan bekijken. Ook een Japanse theeruimte kwam je met z'n nieuwheid tegemoet. Een paar uur is absoluut te kort maar als voorproefje voor een volgende keer kan ik het iedereen aanbevelen.

Op de terugweg besloten we zowel buslijn 100 als 200 te gebruiken om in sneltreinvaart langs de bezienswaardigheden te gaan. En als je dan ook nog een t-shirt koopt met de mannetjes van de voetgangersoversteeklichten er op met Berlin als opdruk, dan ben je een waarlijk toerist die de currywurst goed laat smaken!

De foto's waarin Hans en ik ons nederig opstellen t.o.v. Marx en Engels horen daar bij, net als de foto van de bierfiets, genomen vanaf de bovenste voorruit van de bus.

En wat mooier dan een wandelingetje over Unter den Linden te besluiten met een maatlje bij Vapiano. Een restaurant als een geoliede machine. Niet bijzonder qua eten (pizza, pasta) maar wel om de logistiek te bewonderen.